PEMEROLEHAN BAHASA PERTAMA
Istilah pemerolehan bahasa pertama
lazimnya sering dikaitkan dengan bahasa yang mula-mula dipelajari dan diperoleh
kanak-kanak sejak lahir. Terdapat perbezaan antara pemerolehan bahasa dengan
pembelajaran bahasa. Pembelajaran bahasa berkaitan dengan proses-proses yang
terjadi semasa kanak-kanak mempelajari bahasa kedua selepas seseorang
kanak-kanak itu mempelajari bahasa pertamanya. Menurut Nabahan (1992), setiap
anak yang normal akan belajar bahasa pertama sejak lahir sehingga berumur lebih
kurang lima tahun.
Pengetahuan bahasa pertama dikuasai
secara tidak formal sejak peringkat awal kanak-kanak, iaitu ketika berusia
seawal lapan belas bulan. Selain itu, proses pemerolehan ini diterima secara
tidak langsung melalui ibu bapa,keluarga dan masyarakat sekeliling. Menurut
Corder (1973) penguasaan bahasa pertama merupakan proses dibawah sedar di
mana pada saat ia sedang memperoleh kemahiran yang lain serta pengetahuan
tentang alam sekitarnya. Kennedy (1973) berpendapat bahawa kanak-kanak yang
mula memperoleh bahasa pertamanya sentiasa terdedah pada persekitaran
linguistik yang lengkap yang mengandungi pelbagai butiran tatabahasa dan leksis
orang dewasa, dan kebanyakannya tidak difahami oleh kanak-kanak tersebut.
Peringkat penguasaan bahasa terbahagi
kepada dua iaitu peringkat pertama dalam penguasaan fonetik dan peringkat
pertama dalam penguasaan makna. Pada peringkat pertama dalam penguasaan
fonetik, menangis dianggap sebagai bahasa kanak-kanak kerana mereka belajar
mengawal alam sekitar dengan tangisan. Selepas 8 bulan ke atas, mereka mula
bermain dengan bunyi , menirunya dan berlatih secara konsisten membunyikan
bunyi tersebut. Setelah dapat mengawal alat atrikulasinya pada umur kira-kira 2
tahun, mereka mula belajar mengucap beberapa patah perkataan. Perkembangan
perbendaharaan katanya akan berkembang dari semasa ke semasa. Manakala dalam
peringkat pertama dalam penguasaan makna, menangis mempunyai makna tertentu
kepada kanak-kanak. Semasa mereka meniru bunyian, ibu bapa berperanan memberi
makna pada bunyi yang dihasilkan. Selepas itu, mereka sudah boleh mengucapkan
perkataan yang mempunyai makna khusus untuk menggambarkan isi hati mereka.
Menurut Clare Painter (1989),
penguasaan bahasa pertama kanak-kanak melibatkan proses pemindahan awal. Proses
ini dapat dijelaskan seperti yang berikut:
The move into mother tongue is
characterised first by the introduction of names into the system, and by the
development of two tones conveiying two different functional meaning. A small
core of vocabulary was freely usable on either tone, allowing the same experiential
meaning to be combined with either of two kinds of primitive speech role. Most
names however, occured always with same tone; some being restricted to level
tone and pragmatic uses, others to falling tone and mathetic uses.
Menurut Siti Hajar Abdul Aziz (2009), pemerolehan bahasa pertama
pada umumnya mengikut urutan yang dapat diramalkan. Terdapat beberapa variasi umur kanak-kanak
itu dapat mencapai tahap tertentu pemerolehan bahasa. Walau bagaimanapun,
perkembangan setiap kanak-kanak lazimnya dicirikan melalui pemerolehan bahasa
secara beransur-ansur sesuai dengan kemampuan tertentu. Dari segi pemerolehan
yang berhubung dengan ‘penghasilan bahasa’,
tahap yang digunakan berfokus kepada pengetahuan leksikal dan sintatik
seperti dalam jadual berikut:
Tahap
|
Umur tipikal
|
Huraian
|
Babling
|
6 - 8 bulan
|
Pengulangan
pola konsonan dan vokal(KV)
|
Kata/morfem/unit
kata
|
9 -18 bulan
|
Perkaitan
suku kata terbuka atau kata dasar
|
Holofrasa(suku
kata)
|
18 – 24 bulan
|
Frasa
yang mempunyai semantik mudah
|
Telegrafik (tahap awal pelbagai
kata/morfem)
|
24 – 30 bulan
|
Struktur ayat leksikal lebih
daripada fungsional atau morfem gramatikal
|
Tahap akhir pelbagai kata
|
30 bulan ke atas
|
Struktur gramatikal dan fungsional
disatukan
|
BIBLIOGRAFI
Siti Hajar
Abdul Aziz (2009). Bahasa Melayu II. Kuala Lumpur: Oxford Fajar Sdn. Bhd.
Mangantar
Simanjutak (1987) Pengantar Psikologi Moden . Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan
Pustaka.
Nabahan (1992). Psikolinguistik : Satu Pengantar. Jakarta : Gramedia
Pustaka Utama
Cara Pemerolehan Bahasa Pertama dalam http://retibasa.blogspot.com/2010/08/cara-pemerolehan-bahasa-pertama.html
diakses pada 16/11/2012
No comments:
Post a Comment