Monday, December 10, 2012


PERBEZAAN PEMEROLEHAN BAHASA PERTAMA DENGAN PEMEROLEHAN BAHASA KEDUA


Pendahuluan

Pemerolehan  bahasa  merupakan  satu  proses  perkembangan  bahasa  manusia. Lazimnya  pemerolehan  bahasa  pertama  dikaitkan  dengan  perkembangan  bahasa kanak-kanak manakala pemerolehan bahasa kedua bertumpu kepada perkembangan bahasa orang dewasa . Perkembangan  bahasa kanak-kanak pula bermaksud pemerolehan bahasa ibunda kanak-kanak berkenaan.  Bagi  Mangantar  Simanjuntak  (1982)  pula,  pemerolehan bahasa  bermaksud penguasaan bahasa oleh seseorang secara tidak langsung dan dikatakan aktif berlaku dalam kalangan  kanak-kanak  dalam lingkungan  umur  2-6  tahun. Namun terdapat juga pandangan lain yang mengatakan bahawa terdapat dua proses yang  terlibat  dalam  pemerolehan  bahasa  dalam  kalangan  kanak-kanak  iaitu pemerolehan  bahasa  dan  pembelajaran  bahasa.

Perbezaan Pemerolehan Bahasa Pertama dengan Pemerolehan Bahasa Kedua

 Istilah pemerolehan bahasa pertama lazimnya digunakan kepada bahasa yang mula-mula dipelajari yang diperoleh oleh kanak-kanak sejak lahir mananala bahasa kedua merupakan sebarang bahasa yang dipelajari selepas bahasa pertama atau bahasa ibunda.
Dalam pemerolehan bahasa pertama, penguasaan sesuatu kemahiran bahasa berlaku secara beransur-ansur. Mula-mula mereka mengeluarkan bunyi-bunyi, kemudian mencantumkan unit-unit bunyi menjadi perkataan dan selepas itu mencantumkan perkataan-perkataan menjadi ungkapan atau ayat. Kanak-kanak memerhati dan menangkap sebarang kemahiran bahasa ibunda daripada penutur lain. Lama-kelamaan mereka akan menjadi mahir dengan sendiri. Proses kefahaman boleh wujud lebih awal daripada proses melahirkan ucapan dan setiap kemahiran bahasa dikuasai dengan cara yang perlahan. Cara ini membolehkan beberapa aspek bahasa dapat dikuasai secara sekali gus. Sebagaimana diketahui, bahasa mempunyai banyak rumus dan peraturan. semuanya itu dikuasai secara serentak. Kanak-kanak umpamanya dapat menguasai bunyi, perkataan, pengimbuhan, makna, dan penggunaannya dalam ayat secara sekali gus. Manakala pembelajaran bahasa kedua adalah merupakan satu proses mekanis yang membentuk lakuan baru, iaitu lakuan kemahiran bahasa. Latihan-latihan peneguhan diberikan untuk membentuk tabiat bahasa yang dipelajari. Aktiviti pengajaran bermula daripada kemahiran mendengar, kemudian bertutur, kemahiran membaca dan kemahiran menulis. Kanak-kanak diajar menyebut sesuatu kata itu dahulu sebelum mengajar bentuk-bentuk tulisan. Cara ini akan menghasilkan satu pengajaran bahasa kedua yang berkesan.
Dalam pemerolehan bahasa pertama, prinsip mempelajari penggunaan bahasa menerangkan bahawa kanak-kanak tidak mengkaji tatabahasa untuk menguasai bahasa tersebut. Mereka belajar menggunakannya. Kanak-kanak tidak diminta menjelaskan sebab binaan ayat itu adalah betul atau salah, tetapi mereka diberi tahu betul dan salah ayat itu. Dalam aspek tatabahasa misalnya, kanak-kanak tidak diminta mengkaji rumus-rumusnya tetapi cukup sekadar menggunakannya dalam ayat-ayat yang betul. Sebaliknya, dalam pembelajaran bahasa kedua, pelajar belajar secara membuat analogi. Pembelajaran cara ini membolehkan pelajar menerima pelajaran dengan cara melihat persamaan dan perkaitan antara bentuk-bentuk yang diajar. Mereka diberi latih tubi dalam pola-pola yang diajar. Analogi digunakan untuk menghasilkan penguasaan struktur bahasa tanpa menghabiskan masa dan tenaga untuk menjelaskan konsep-konsep tatabahasa. Mereka diberitahu sebab binaan bahasa yang digunakan itu adalah salah atau betul.
Kanak-kanak  juga mempelajari pertuturan menurut kebiasaan tertentu. Kebiasaan ini mungkin kebiasaan seseorang individu atau kelompok penutur. Mereka mempunyai kumpulan sendiri dan mempunyai tabiat  bertutur yang tersendiri. Kanak-kanak tidak perlu dihalang mengembangkan kebolehan mereka berbahasa secara tersendiri Hal ini berbeza dengan pembelajaran bahasa kedua. Pembelajaran berlaku secara formal dan mempunyai guru. Peluang pembelajaran hanya dapat diikuti di tertentu sahaja.
Tujuan yang menguasai pengetahuan bahasa pertama dan mempelajari bahasa kedua juga berbeza. Berlainan dengan proses pemerolehan bahasa pertama, pembelajaran bahasa kedua merupakan usaha yang ditentukan oleh manfaat yang bakal diperoleh. Dan tujuan mempelajari bahasa kedua biasanya dikaitkan dengan peranan bahasa dalam kehidupan seseorang pengguna. Oleh itu, pengajaran bahasa kedua sering mengarah kepada sesuatu tujuan yang tertentu.
Penguasaan pengetahuan bahasa oleh penutur bahasa pertama dan bahasa kedua adalah berbeza. Dalam bahasa pertama, kanak-kanak, secara genetik, telah diprogramkan untuk berjaya dalam proses penguasaan bahasa pertama. Proses tersebut merupakan proses menyesuaikan pengetahuan bahasa semula jadi yang sedia ada dengan sistem bahasa pertama mereka. Sementara pembelajaran bahasa kedua pula, faktor genetik tidak memainkan peranan penting. Faktor-faktor luaran yang menentukan kejayaan proses  pembelajaran bahasa kedua berkenaan.

Kesimpulan

 Tidak dinafikan bahawa terdapat perbezaan antara cara pemerolehan bahasa pertama dengan pemerolehan bahasa kedua. Pemerolehan bahasa pertama melalui proses tidak formal. Sebaliknya, pembelajaran bahasa kedua memerlukan usaha gigih dan perancangan teliti. Manusia tidak perlu berguru dalam institusi formal untuk membolehkan mereka bertutur dengan baik dalam bahasa ibunda. Sebaliknya, seseorang perlu berguru secara formal untuk mempelajari bahasa kedua.

Rujukan

Abdullah Hassan(2006). Aplikasi Psikolinguistik Dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa. PTS Profesional Publishing Sdn. Bhd. Kuala Lumpur.

Mangantar Simanjuntak (1982). Pemerolehan Bahasa Melayu:  Bahagian Fonologi.
Jurnal Dewan Bahasa, Ogos/September, hlm. 615-625.

Siti Hajar Abdul Aziz(2009).Bahasa Melayu II, Oxford Fajar Sdn. Bhd. Kuala Lumpur.



No comments:

Post a Comment